BLOGI

Henkilökuvassa freelancer Markku Komu

Henkilökuvassa freelancer Markku Komu

Tässä kirjoituksessa esittelyvuoroon pääsee Konstniekalle freelancerina uusasiakashankintaa tekevä ilomantsilainen Markku Komu. Aktiivisesti ulkona liikkuvaksi ja intohimoiseksi ”mettämieheksi” itseään luonnehtiva Markku on toiminut freelancerina jo muutaman vuoden. Entinen rajojemme vartija (evp.) haluaa nyt päivätöistä eläkkeelle jäätyään edelleen hyödyntää pitkän uransa tuomaa kokemusta ja taitojaan myynnin parissa.

Markku kertoo nauttivansa voidessaan määritellä itse, miten työtä tekee ja milloin on käytettävissä toimeksiantoja vastaanottaakseen, mutta elämäntilanteensa takia hän pystyy myös sitoutumaan joustavasti projektiluontoiseen työskentelyyn ja sovittuihin tavoitteisiin. Uusasiakashankintatyötä on hänen mukaansa paras tehdä kontaktoinnin kannalta otollisimpana aikana syksystä alkukevääseen.

Onnistuneen uusasiakashankinnan taustalla on Markun mukaan sitoutuminen asiakasyrityksen tavoitteisiin ja riittävä pohjatyö kohdeyrityksistä, joihin on soittamassa. Omiksi vahvuuksikseen Markku kertoo ihmisläheisyyden ja keskusteluyhteyden löytämisen.

Olli IkonenHenkilökuvassa freelancer Markku Komu
Lue lisää
B2B asiakashankinta valmennus

B2B asiakashankinta valmennus

Vastaako yrityksenne myyntimalli nykypäivää? Mikä olisi toimivin asiakashankintamalli teidän yrityksellenne?

Valmennus jakautuu luentoihin ja yrityskohtaisiin konsultointeihin. Luennoilta saat työkalut tehokasta myyntiä varten. Yrityskohtaisessa sparrauksessa siirrämme teorian käytäntöön yrityksessäsi.

Koulutuksen jälkeen sinulla on selkeä kuva nykypäivän B2B-asiakashankinnan käytännöistä – tiedät mitä ja miksi. Optiona olevan sparrauksen jälkeen – tiedät myös miten.

Miksi osallistua?

  1. Päivität tietosi B2B-asiakashankinnan käytännöistä
  2. Tunnistat myynnin mittarit ja tiedät niiden merkityksen asiakashankinnalle
  3. Parannat käytännön valmiuksiasi tehdä asiakashankintaa
  4. Päivität myynnin käytännöt nykypäivään

Alustava ohjelma.

Kenelle sopii?

Valmennus on tarkoitettu yritysten myynnistä vastaaville tai myyntiä johtaville henkilöille. Kokonaisuus soveltuu erityisen hyvin yrityksiltä-yrityksille tapahtuvan palvelu- tai ratkaisumyynnin kehittämiseen.

Lisätietoja antaa Olli Ikonen puhelinnumerosta 044 308 5501 tai sähköpostilla olli.ikonen@konstniekka.fi.

Tervetuloa valmennukseen!

P.S. Seuraava valmennus Mikkelissä To 4.10. Sammonkatu 12, Tuma-rakennus, neuvotteluhuone 3. Koulutuspäivän hinta 350 € (alv 0 %). (Sis. Lounaan ja kahvit.)

Alustava ohjelma yllä.

Olli IkonenB2B asiakashankinta valmennus
Lue lisää
Markkinointiviestinnän keinot. Mitä käyttää, miksi ja milloin

Markkinointiviestinnän keinot. Mitä käyttää, miksi ja milloin

Perinteisesti markkinointiviestintä jaetaan neljään; mainontaan, tiedotus- ja suhdetoimintaan, myynninedistämiseen ja myyntityöhön. Karkeasti yleistäen mainonta sekä tiedotus- ja suhdetoiminta ovat pitkäjänteistä toimintaa, joilla rakennetaan yritykselle imagoa kun taas myyntityö ja myynninedistäminen tavoittelevat välittömämpää tulosta. Muutettaessa asia euroiksi asioilla on kovin erilaiset takaisinmaksuajat.

Mainonta on maksettua ja tavoitteellista. Perinteisesti mainonta on tavoittanut suuret ihmisjoukot mutta nykyään se voi olla hyvinkin räätälöityä. Viimeistään nyt, vuonna 2018, myynnin, markkinoinnin ja mainonnan tulisi lyödä kättä ja kaivautua ulos poteroistaan, koska myynti tuntee asiakkaan ja tämän tiedon pitäisi välittyä jokaiseen mainokseen, videoon ja blogiin.

Tiedotus- ja suhdetoiminnan sidosryhmät voivat olla esimerkiksi omistajia, rahoittajia tai vaikkapa media. Mainonnan tavoin pr pyrkii vaikuttamaan kohderyhmän tietoisuuteen yrityksestä, luomaan siitä positiivista mielikuvaa ja sisäkautta välillisesti vaikuttamaan yrityksen tulokseen.

Myyntityö vaikuttaa suoraan yrityksen tulokseen lisäämällä liikevaihtoa. Myynti tapahtuu yleensä kasvokkain, puhelimitse ja sähköpostitse. Täysin uniikki tuote jolle on riittävä kysyntä ”myy itse itsensä” – kaikki muu on myytävä. Olisi kuolettavan paha virhe luulla omaa tuotettaan ylivertaiseksi – sitä se ei ole.

Tyypillisiä myynninedistämistoimia ovat mm. alennukset, messut ja esimerkiksi ruokakaupassa tapahtuvat konsulentin näytemaistiaiset. Toimialasta ja kohderyhmästä riippuen aivan jäätävän hyviä keinoja.

Kaikki maksaa, aika on rahaa.

Markkinointiviestintää suunniteltaessa yleensä pyritään huomioimaan, että valitut keinot tukevat toinen toisiaan. Keinojen valintaan vaikuttaa yrityksen toimiala, kilpailutilanne ja aikataulu – mitä halutaan aikaansaada ja missä ajassa. Painottamalla liikaa imagon rakentamiseen tai verkkopresenssiin saatat helposti leipoa itsellesi aikamoisen kassavirtaongelman. Useimmilla yrityksillä raha ja aika kun ei ole rajaton resurssi. Ja ennen kun sanot mitään Facebookista ja blogeista niin mietipä kahdesti – keksit kyllä ihan itse. Avainasia on ettei painota yksittäisiin toimenpiteisiin liikaa. Pitkäjänteisellä imagon rakennuksella on yleensä yrityksessä kuin yrityksessä tärkeä paikkansa.

Mainonnalla, oli se sitten perinteisempää lehtimainontaa, hakukone optimointia tai vaikkapa inbound markkinointia, luotu imago tai kiinnostus yritystä kohtaan auttavat huomattavasti henkilökohtaista myyntityötä tekevää myyjää. Mutta yhtälailla ei kannata asettaa mainonnalle sellaisia tavoitteita joita se ei voi lunastaa. Mainonta ei lisää myyntiä suoraan vaan välillisesti. Esimerkiksi Googlemainonta saa pöhinää verkkosivuillesi mutta kauppaa se ei vielä takaa. Verkkokauppa tekee tässä ehkä jonkinlaisen poikkeuksen – tosin ei verkkovierailu verkkokaupassakaan vielä tarkoita kauppaa. Syyseuraussuhde on tässä jo kuitenkin ilmeisempi.

Jos operoit enemmän reaalimaailman puolella ja haluatte välitöntä myyntiä niin pitäkää huolta, että teillä on riittävästi hyviä myyjiä sekä siitä, että myyjät myy eivätkä käytä liikaa aikaa kirjoitellen blogeja. Huippumyyjän paikka on kentällä tai puhelimessa ja huippumyyjän tehtävä on kantaa rahaa taloon. Johdon tehtävä on toimia tässä mahdollistajana.

Yksi keino mahdollistaa on tuottaa myyjille riittävästi myyntilähtöjä ulkopuolisen myyntipalvelun avulla. Mitä tämä voisi tarkoittaa teidän tapauksessanne? Kysy lisää, vastaamme mielellämme!

Olli IkonenMarkkinointiviestinnän keinot. Mitä käyttää, miksi ja milloin
Lue lisää

Haemme myyntineuvottelijaa vahvaan tiimiimme

Tarjoamme mielenkiintoisen tehtävän teknologiayritysten asiakashankinnan parissa. Haemme vakuuttavaa suullista ja kirjallista viestijää pitkään työsuhteeseen. Meillä työ on mielekästä, koska kohdehenkilöt arvostavat laadukkaita yhteydenottoja. Perehdytämme työhön, jota voit aluksi tehdä toimistollamme Savonlinnan Puistokadulla. Jatkossa voit tehdä työtä kotoasi. Kysy lisätietoja Olli Ikoselta 044 308 5501.

Olli IkonenHaemme myyntineuvottelijaa vahvaan tiimiimme
Lue lisää
Myyjää ei kannata lähettää sokkotreffeille

Myyjää ei kannata lähettää sokkotreffeille

Silloin kun aika on rahaa, asiansa osaavaa tapaamisten sopijaa kannattaa käyttää kolmantena pyöränä myyntitilaisuuden petaamiseen. Tupaten täysien kalenterinäkymien maailmassa lyhytkin hetki pitää hyödyntää, sillä myyjän ja ostajan kalenterit ovat yleensä niin täynnä, ettei ensipuhelulle ole aikaa. Ostettaessa tapaamisten sopimista palveluna kahden kalenterin limittämisen vaikeus poistuu ja ammatikseen soittotyötä tekevä henkilö pääsee metsästämään asiakkaan vapaata ajankohtaa.

Olli IkonenMyyjää ei kannata lähettää sokkotreffeille
Lue lisää
It’s amazing

It’s amazing

Aloin lukemaan Walk This Way -nimistä kirjaa Aerosmithistä. Kirja ei ollut hyvin kirjoitettu tai minulla on kultakalan keskittymiskyky. Ajatukset harhailivat.

”Heitetään syvään päähän ja katsotaan uiko” oli yksi niistä hokemista, joita eräässä vanhassa työpaikassani viljeltiin. Tiedostamattani olen jollain tasolla hyväksynyt ajatuksen, koska oma tuloni IT-toimeksiantoihin täytti hyvin tuon syvän pään kriteerit. Itse en palkkaisi niin heikoilla tiedoilla ketään niin vaativiin tehtäviin! (Annoin juuri mielikuvituskenkää itselleni kymmenen vuoden taakse.)

Olli IkonenIt’s amazing
Lue lisää
Laatu esiin liideistä

Laatu esiin liideistä

Myyntiorganisaatioissa haasteena on usein se, miten soittolistojen suuresta kohderyhmästä erotetaan ne, joihin kannattaa panostaa. Tämä tapahtuu liidien kvalifioinnilla, siis laadullistamisella. On kysyttävä oikeat kysymykset:

Olli IkonenLaatu esiin liideistä
Lue lisää

Kylmäsoitto on kuollut?

Tässä kohtaa en puhu lehtimyyjästä vaan juuri sinusta, niin juuri sinusta. Sinusta, jonka pitäisi ottaa luuri käteen ja soittaa potentiaaliselle asiakkaalle. Tiedät ehkä, että sinulla on juuri se tuote tai palvelu mitä asiakas haluaa, ehkä hän on jo verkkovieraillut sivuillasikin. Vaikeinta luurin nosto on siinä tapauksessa, että sinä et tiedä etkä tunne asiakasta eikä hän sinua.

Eikö olekin niin paljon helpompaa vastata sähköpostitse, vaikka vallan hyvin tiedät, että iloinen ja ystävällinen puhelu, jolla ensin tiedustelisit hieman lisätietoja ja esittäytyisit, antaisi sinulle valtavan kilpailuedun niihin viiteen muuhun nähden, jotka saivat saman e-mailin. Meilin houkutus on suuri, ja pääsisit niin helpolla. Asiakashankinnasta puhuttaessa tulee apuun ties mitkä sähköiset voimat. Fiksusti käytettynä loistavia välineitä, mutta mitä jos soittaisitkin asiakkaalle jo ennen kuin hän lähettää kaikille kilpailijoillesikin saman tarjouspyynnön?

Olli IkonenKylmäsoitto on kuollut?
Lue lisää

Viisi syytä käyttää myyntipalvelua

Onko myyntitapaamisten sopiminen myyjien perustyötä? Kyllä! – tosin seuraavin varauksin…

1) Suhdepääoman kuluminen
Oletko törmännyt tilanteeseen, että liiketuttavasi ei vastaa enää myyntipuheluihisi?

Tämä voi johtua siitä, että olet kuluttanut ”sosiaalista pääomaasi” piirun verran liikaa. Kontaktisi on siirtynyt siilipuolustukseen. Hän jättää vastaamatta, ettei joutuisi torjumaan myyntitarjoustasi – kiusallista molemmille.

 

2) Lihakset lämpiminä
Mikään taito ei säily ilman treenausta. Tämä koskee myös tapaamisten sopimista. Harvoin tehtynä puhelut takeltelevat ja kontaktointi alkaa tuntua epämiellyttävältä.

Stressi pätkii ajatuksia ja kierre on valmis.

Olli IkonenViisi syytä käyttää myyntipalvelua
Lue lisää

”Laatu on sitä, että tehdään oikein vaikka kukaan ei ole valvomassa” – Henry Ford.

Tämä on ulkoistuspalvelun ydin – tiedät, että asiat tehdään oikein vaikka työntekijä ei istu viereisessä huoneessa.

Testataan. Opitaan virheistä. Lopulta tehdään oikein.

relax

Olli

 

Olli Ikonen
Lue lisää